Gabča píše:
Vím, já tomu rozumím ... jediné, co mi na tom vadí, že se chce při zrychlení 1m/s2 po jednom metru celé stihnout za jednu sekundu, což prostě nejde, protože to trvá 1,414 sec, .. ale tím už tady všechny nudím, a slíbila jsem, že budu držet hubu

.
Mám jedno východisko ... váš pohled - pokud flaška jen stojí, tak se nic neděje, může být normálka doplněn alternativním pohledem na to samé:
Flaška nejen tlačí, uděluje pravidelně energii směrem dolů, a proti tomu působí jiné energie směrem nahoru, stůl dává energii flašce. Oba dva tedy dohromady mají bilanci nula. Vlastně tam proti sobě tlačí nějaké ty vnitroatomové síly atd. ale tomu nerozumím. Ale všechny mají bilanci nula, pokud některé nepřevládnou.
A teď ... co je správně ... a co je praktické a jednoduché, uznávám, že praktičtější je asi to vaše. Uznávám, že to musí strašně nudit to číst

. A cesta k VE tudy asi taky nevede, tedy, jen jsme si hezky popovídali

.
Ta moje otázka byla ... ne jestli most dává energii, ale která energie most zničila .. a ta se podle mého do něj opírala i v době, kdy se žádná práce nekonala. Možná to urychlilo nějaké to projíždějící auto, ale hlavní roli v tom měla planeta Země. Vznikaly nějaké ty mikrotrhlinky, na které je zapotřebí ničivé energie. A mě ničí otázka, jestli ta ničivá gravitační energie je v okamžiku pádu větší, než celou tu dobu předtím, kdy dělala jen mikrotrhlinky? Je furt stejná, ikdyž nebyla vidět v pohybu těžkých betonových bloků.
Nj, tedy, ikdyž už jsem to popisovala, síla Newton by měla být popisována spíš než zrychlení vteřinové po dráze, jako síla potřebná k překonání odporu dráhy (1/s)

Nebijte měěě. Uš mlčim.
Vaše Drontovka nudící (se momentálně v práci, proto tyhle výplody plodící)

Ale ono je to opravdu tak (žadné nudné čtení)... síla na podložku od flašky do stolu a stůl stejnou silou proti
flašce - ve finále máme výsledek 0. Pojem práce je chápan tak, že vezmu kbelík s vodou a
přenesu jej na jiné
místo. To "přenesu" je ekvivalent práce...Atomové síly jsou rovnež v podobné "rovnováze" ale na rozdíl od gravitační,
jsou omezeny svým dosahem i když se jedná o nejsilnější interakci...
Ta energie, která se o most "opírala" před jeho destrukcí - je vyrovnávána stejnou energií mostu - most klade odpor
a při správně vložené energii do jeho stavby (pečlivě zkonstruován a postaven) je schopen klást stejně tak velký
odpor, jako vnější síla na něj působící - a to až do nekonečna. Síla, která dělá ty mikrotrhlinky je pořád ve stejné
velikosti jako ta, která na most působila i před tím (vynecháme rozložení sil...). Tím, že se most bráni s dostatkem
energie, jsou toho důkazem jen ty občasné mikrotrhlinky. Ipmuls pro narušení rovnováhy sil opravdu mohlo způsobit
projíždející auto - jiná další síla - jiný směr (vynecháme povětrnostní účinky a podobně) ale ani to není důvod k
destrukci. Aby byl most zbaven té své "síly" nebo energie, musel vykonat nějakou práci - musel se otřást (muselo
dojít k
přemístění hmoty byť na krátký okamžik a na velmi malou vzdálenost a zpět - kmit). Tím, že most ve
formě práce odevzdal do okolí energii, oslabil tu svou vloženou při stavbě, která skvěle odolávala vyše uvedeným
silám a tyto síly na okamžik převládly a narušily statiku (týká se to mostu, u něhož nebyla použita technologie která
by počítala s jeho prací - kmitáním). Most je teď nucen klást odpor pozměněným směrem vůči stejné působící vnější
síle. Vlivem únavy materiálu - odevzdáváním energie do okolí ve formě tepla - ohýbaním železných vzpěr například,
nebo povětrnostním podmínkách a jízdou aut - jinak působících síl, dochází samovolně k nežádoucí práci mostu - most
kmitá ve větších amplitudách díky dřívějším prasklinkám a ztráci více energie tolika potřebné k odporu vnější síly. Až
spadne, uvolní se veškerá zbývající energie mostu (ošizena jen o tu, kterou most dříve "vyzářil" jako práci do
prostoru během kmitání...zapříčiněnou auty, vodou, větrem, gravitací....)
Výsledek teda je, že zaznamenaná uvolňovaná energie mostu při občasných "poruchách" a při stejné gravitační síle je
menší, než při energie uvolněná naráz (totální zničení mostu) - opět při stejné gravitační síle. Energie, která je
uvolněna naráz pádem mostu je sice ta největší, ale bude ošizena o energii, kterou most dříve ztratil při těch
"poruchách". Gravitační síla zůstáva i nadále stejná. Když to převedu na Vaši gravitační energii (potenciální energie v
gravitačním poli), pak je to tak jak říkáte - je větší při celkové destrukci než částečné. Součet těch dvou (částečné a
totální) musí být roven celkové energii, kterou bychom dostali v případě že sami podtrhneme zánovní most bez
začínajících trhlinek...
Síla:
Problém je v tom, že odpor dráhy jako takové neexistuje. Existuje třeba třecí odpor nějaké dráhy, nebo znatelný
odpor vzduchu špatného designu kapoty auta a pod. Na dráze může působit i nějaké pole které brzdí předmět, ale
tento odpor se dá vzorcem zohlednit jinak... Představte si, že letíte v raketě daleko od Země konstantní rychlostí
třeba 100km/s. Nebudete pociťovat žádnou sílou, protože raketa a i Vy v raketě letíte setrvačností (konstatní rychlost)
a vznášíte se v kabině. Pokud přidáte "plyn" na rychlost 110km/s, síla Vás přitiskne k sedačce a po chvíli, až po
dosažení oněch 110km/s, se opět vznášíte v kabině - držíte si setrvačností svou novou rychlost 110km/s a opět na
Vás nepůsobí žádná síla, která by Vás tiskla do sedačky. Aby Vás síla tiskla delší dobu a aby jste měla pocit že je
stále stejná, musíte šlápnout na "plyn" a držet na něm nohu - budete zrychlovat - třeba každou sekundu o 1km/s. Po
hodině letu s tímto zrychlováním už poletíte rychlostí 3710km/s ale síla bude stále stejná a můžete si ji po celou dobu
můžete kontrolovat, že tomu tak je(pokud by vás tá síla nerozmačkala, ale je to jen pro příklad) - celou hodinu jste
byla vystavena
stejné síle kynoucí ze zrychlení a= 1km*s-2 = 1000m*s-2. Proto v té síle fajlíruje to zrychlení.
Obdobným principem ekvivalence jsme vystaveni i gravitační síle zde na Zemi. Nohama k Zemi jsme přitahováni
takovou silou, kterou docílíme například ve zrychlující raketě - každou sekundu o 9,81m - tudíž, gravitační síle
můžeme klidně říkat gravitační zrychlení a bude to správně.