Už se těšímbeldy píše: No, zatial som iba skusal ci to funguje, na stlaceny vzduch (asi 3 atm) z kompresora, takze medium vzduch pri teplote okolia. ...



Moderátor: rival
Už se těšímbeldy píše: No, zatial som iba skusal ci to funguje, na stlaceny vzduch (asi 3 atm) z kompresora, takze medium vzduch pri teplote okolia. ...
Mohol si si ušetriť robotu, ak by si predpokladal, že mechanické straty nie sú jediné, a že si zanedbal tepelné straty, ktoré sú obvykle väčšie, než mechanické. Plus nejaké straty prúdením plynov. A že pri tom voľnobehu ani tá teoretická účinnosť nie je zďaleka 40percent. Nezabudni, že TEORETICKÁ účinnosť v reálnom motore nie je daná Carnotom. Mechanické straty vieš dobre odhadnúť, ak pomaly točíš motorom s vykrútenými sviečkami. Tak sa z ťažkej nohy opäť stane ľahká.beldy píše:Nech teoreticka termodynamicka ucinnost naftoveho motora je 40% (co som velky optimista), co je 4kW cistej mechanickej prace, ktora je pouzita na na krytie trecich sil v sustave. Mozeme predpokladat, ze trecie sily nebudu vyrazne zavisiet od otacok. Teraz ak by sme zvysovali volnobezne otacky,potreba vykonu na krytie strat trenim linearne porastie. Pri 2400 ot/min motor na trenie spotrebuje az 12kWh mechanickej prace. celkova spotreba bude 3l /hod a vyrobene teplo 30kWh. Pritom motor este ziadnu uzitocnu pracu nevykonal.
Teraz nech vozidlo za danych podmienok ide rychlostou 100km/hod. do kolies musi ist okolo15kW co sa udeje tym, ze pridame plyn a zvysime vykon na potrebnu hodnotu. Ta bude dana suctom tychto vykonov, teda 12+15 =28kW. Prikon zo spotrebovanej nafty okolo 70kW co je asi 7l na 100km. Odvedene stratove teplo 55kW.
Skutocna ucinnost motora potom bude len okolo 21%!!! .
Z uvedeneho vyplyva, ze ak chceme jazdit usporne, je treba jazdit na nizke otacky a tazku nohu. Lahka noha prinasa len straty...
Odkedy stačí 1.5kWh na 120km jazdy? Možno 30km/h po rovine za bezvetria, alebo chceš vziať 120litrový boiler na bicykel? Čo stále chceš rekuperovať, keď tu nemáš čo? Ale ak by si sa trochu krotil, tak by si nejaký kompromis našiel. Radšej si to prerátaj ešte raz.beldy píše:Samozrejme, len neviem co by ti na to povedali dopravaci, ze jazdis bez motora. Dalsia moznost je vozit si sebou 120l bojler nahriaty na 150C, to by malo vystacit asi na 120km jazdy . Vaha zrovnatelna s olovom, mozna rekuperacia tepelnym cerpadlom,voda(akumulator) je zadarmo, pocet "nabijacich" cyklov nekonecno...
Jak říká Akord, musel bys tu nádrž zatra zvětšit, nebo použít něco fajnějšího než vodu.....Anebo, podle mě, vytáhnout z ní trošičku víc tepla (tak do mínus 100beldy píše:Samozrejme, len neviem co by ti na to povedali dopravaci, ze jazdis bez motora. Dalsia moznost je vozit si sebou 120l bojler nahriaty na 150C, to by malo vystacit asi na 120km jazdy . Vaha zrovnatelna s olovom, mozna rekuperacia tepelnym cerpadlom,voda(akumulator) je zadarmo, pocet "nabijacich" cyklov nekonecno...
Myslel som rekuperovat vzduch- nadrz, ale brat aj z toho chladica je lepsi napad, hlavne ak by bol doplneny aspon o nejaku akumulaciu. To by sa mohlo prejavit este lepsou ucinnostou pri naslednom motorickom chode. V ostrovnom systeme by sa tak mohla "rekuperovat" energia vetra.Jim68 píše: Jak říká Akord, musel bys tu nádrž zatra zvětšit, ...
No, to je správnější.... Já myslím, že taky ohříváš kapkalinu, ne? Kdo by ohříval plyn...beldy píše:Ale ste sa do mna pustili, to som strelil len tak od boka, ale keby bolo vonku -30, a vodu by som chladil az po nulu tak potom ma v sebe energie =4.2E3*150*120=68.4MWs co cini asi 19 kWh. Pri ucinnosti premeny na mech pracu 30%by sa dalo vyuzit 6kWh. No a pri dobrej konstalacii hviezd by to 60-tkou auto hodinu potiahlo
...